Sunday, May 18, 2008

Η ζωή μας ποδήλατο...



Καρδιτσα, τι Άμστερνταμ, το ίδιο είναι... Αυτό μας είπαν, λίγο-πολύ, οι παραγωγοί γνωστού ραδιοφωνικού σταθμού την περασμένη Κυριακή, 18/5. Στο πλαίσιο της προσπάθειας του σταθμού να προβληθούν εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης στην πόλη (και εν προκειμένω το ποδήλατο) οργανώθηκε μια συγκέντρωση ποδηλατών στην πλατεία της Αγ. Παρασκευής και στη διάρκεια της ημέρας οι παραγωγοί του σταθμού προέβαλλαν στο κοινό το ποδήλατο και τα πλεονεκτήματά του, ως αστικό μέσο μετακίνησης -π.χ. ότι δεν μολύνει ή ότι κάνει καλό στην υγεία. Ανάμεσα στα πολλά που ειπώθηκαν ήταν και το ότι η Καρδίτσα είναι μια ελληνική πόλη που πρωτοπορεί στον τομέα "ποδήλατο" καθώς διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων στα πεζοδρόμια. Επίσης, ότι το 22% των Καρδιτσιωτών προτιμούν το ποδήλατο για τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Για να υπογραμμίσουν, μάλιστα, το τελευταίο στατιστικό στοιχείο, οι παραγωγοί του σταθμού ανακοίνωσαν πως σε παραπλήσιο ποσοστό (28%) και οι κάτοικοι του Άμστερνταμ προτιμούν το ποδήλατο για να μετακινούνται στις πόλεις. Και μετά ειπώθηκε και το κορυφαίο: Αφού σχεδόν ένας στους τέσσερις κατοίκους της Καρδίτσας και του Άμστερνταμ χρησιμοποιούν ποδήλατο, γιατί να μην κάνουμε το ίδιο κι εμείς στην Αθήνα; Τι λέτε ρε παιδιά! Μπράβο!Πως και δεν το σκεφτήκαμε όλοι εμείς τόσο καιρό; Αλλά τι να περιμένει κανείς από ανθρώπους σαν κι εμάς που μας αρέσει να... μποτιλιαριζόμαστε μέσα στ' αυτοκίνητά μας και χαιρόμαστε να πνίγουμε τους υπόλοιπους κατοίκους του λεκανοπεδίου με τα καυσαέριά μας. Γιατί τέτοια... σαδομαζοχιστικά καθάρματα είμαστε εμείς οι οδηγοί αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών.


Αφήνοντας κατά μέρος το πόσο (επιεικώς)ανεύθυνο είναι να βγαίνει κανείς στα ερτζιανά και να καλλιεργεί λάθος εντυπώσεις στον κόσμο (ότι τάχα μπορούμε να μετακινούμεθα με ποδήλατα στην Αθήνα), ας δούμε λιγάκι και την πραγματικότητα:



  • Καλά, κανείς από τους ομιλητές του σταθμού δεν σκέφτηκε πως τόσο το Άμστερνταμ, όσο και η Καρδίτσα είναι επίπεδες πόλεις, χωρίς τον παραμικρό λόφο;

  • Έχετε δει την Αθήνα, ή μήπως μένετε αλλού; Υπάρχει περίπτωση κάποιος που μένει π.χ. στον περιφερειακό του Πολυγώνου (στα Τουρκοβούνια) κι εργάζεται στο Χαλάνδρι να πηγαινοέρχεται καθημερινά στη δουλειά του με ποδήλατο χωρίς να είναι ο... Λάνς Άρμστρονγκ; (Αμερικανός πρωταθλητής ποδηλασίας ο οποίος έχει κερδίσει το γύρο της Γαλλίας επτά συνεχείς φορές, από 1999 ως το 2005)

  • Το ποδήλατο, λοιπόν,απαιτεί δεξιοτεχνία και φυσική κατάσταση που δεν μπορεί να την έχουν όλοι. Ακόμα κι αν κάποιος δεν είναι αθλητής, αρκεί να είναι λίγο μεγαλύτερος σε ηλικία (50-60 ετών) για να μην μπορεί ευχερώς να κάνει πετάλι...

  • Η σχετική με το ποδήλατο υποδομή που πρέπει να έχει μια πόλη δεν περιορίζεται μόνο στους ποδηλατόδρομους, αλλά και στη γενικότερη οργάνωσή της καθώς και στη νοοτροπία των κατοίκων της. Για παράδειγμα, δεν μπορώ να πάω ποδηλατώντας στον πλησιέστερο σταθμό του μετρό, να πάρω το ποδήλατό μου στον ώμο και να μπω στο τραίνο για να πάω, ας πούμε, στο Αιγάλεω. Αυτό γίνεται στο Παρίσι, στην Αθήνα ακόμα όχι. Επίσης, ποιός από εσάς αισθάνεται -έστω και σχετικά- ασφαλής όταν κινείται με ποδήλατο ανάμεσα σε Αθηναίους οδηγούς και ταξιτζήδες;

  • Το κλίμα της Ελλάδας δεν βοηθάει. Δεν είναι τυχαίο πως εκτός από επίπεδη, μια πόλη πρέπει να είναι και σχετικώς... δροσερή για να ευδοκιμήσει το ποδήλατο. Φαντάζεστε να κάνετε 10 χλμ. μέχρι το γραφείο σας (έστω και σε επίπεδο δρόμο) με μια μέση Μαγιάτικη θερμοκρασία 25-28 βαθμών; Θα φτάσετε στη δουλειά μούσκεμα στον ιδρώτα και θα πρέπει ν' αλλάξετε ρούχα και να κάνετε μπάνιο.
Ας αφήσουμε λοιπόν τις εξυπνάδες και ας το πάρουμε απόφαση πως το ποδήλατο δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει σοβαρή εναλλακτική λύση μετακίνησης στις ελληνικές μεγαλουπόλεις. Κύριος ανασταλτικός παράγων είναι η μορφολογία του εδάφους κι εδώ, δυστυχώς, η ορεινή (κατά το πλείστον) Ελλάς μειονεκτεί! Τώρα αν θέλουμε απλώς να μαζευόμαστε, από καιρού εις καιρόν, και να κάνουμε μια βόλτα με τα ποδήλατά μας τις Κυριακές, είμαι μέσα!

4 comments:

Anonymous said...

Σωστός! Εγώ μάλιστα προτείνω όταν κάποιος βγαίνει στον αέρα με τέτοιες λύσεις, να καταδικάζεται σε μετακίνηση με ποδήλατο επί ένα χρόνο. Να σε δώ φιλαράκο μου να ανεβαίνεις την Αλεξάνδρας με ορθοπεταλιά και 70άρα cadence για να πειστώ κι εγώ! Αλλά και εκείνοι που ανέφεραν την Καρδίτσα, θα έπρεπε να είναι πιο παρατηρητικοί: Εκεί, που υπάρχει δυνατότητα, πολλοί χρησιμοποιούν ποδήλατο. Ergo, μήπως να σκεφτόμασταν ότι στην Αθήνα που δεν χρησιμοποιούμε ποδήλατο, αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει η δυνατότητα; Αλλά, αντί να δούμε το πρόβλημα ρεαλιστικά, προτιμούμε τα γνωστά οικολογικά κλισέ. Ας πούμε, μια πρόταση θα ήταν οι Δήμοι του λεκανοπεδίου που έχουν διαμόρφωση εδάφους που επιτρέπει την χρήση ποδηλάτου να φτιάξουν τις αντίστοιχες υποδομές (διαδρομές, σημεία για δέσιμο, κλπ). Νομίζω ότι δεν πρέπει να περιμένουμε και όρθιοι πάντως...

Anonymous said...

Κύριε Δημητρέλη είστε πολύ άδικος όσον αφορά αρχικά την οδηγική συμπεριφορά,πλάθεται,δεν γεννιέσαι να σέβεσαι τον δίπλα σου.Αν δεχτείς de facto ότι ο Έλληνας δεν πλάθεται,τότε καλύτερα να αυτοκτονήσουμε όλοι γιατί ζούμε στη χώρα της καφρίλας.
Όσο για το αν υπάρχουν υποδομές ή όχι,σίγουρα υπάρχουν τα φόντα τα οποία θυσιάζονται στο βωμό της λαμαρινοβιομηχανίας.
Κάτοχος αυτοκινήτου είμαι κ γω αλλά το έχω αφήσει σπίτι εδώ και πολύ καιρό και κάθε μέρα πάω Μαρούσι κέντρο με το ποδήλατο στη δουλειά μου,δν είμαι τρελλή,ούτε απίστευτα γυμνασμένη.
Σίγουρα όμως είμαι υπεύθυνη γιατι ΑΠΑΙΤΩ να υπάρχει αέρας και χώρος για τα παιδιά μας σε μερικά χρόνια που εσείς θα βράζετε ακίνητοι στην Αλεξάνδρας και την Κηφισσίας και τα ποδήλατα και οι πεζοί θα περνάνε ανέμελα δίπλα σας...
Ή μήπως έχετε την απαίτηση να κάνουμε και τα πεζοδρόμια...λωρίδες,για να χωράτε;
Οι δρόμοι είναι για τους ανθρώπους,όχι για τα αυτοκίνητα...
Όσο για την Αλεξάνδρας με ορθοπεταλιές,μιά χαρά βγαίνει,εκτός αν έχεις πλακώσει δέκα σουβλάκια το βράδυ,οπότε το πρόβλημα δεν θα είναι η Αλεξάνδρας αλλά η χοληστερίνη σου:P

ΠΟΔΗΛΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ,ΣΤΑ ΤΡΕΝΑ,ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ!!

Anonymous said...

Στο μέτρο που κάποιος προσπαθεί να μην μου επιτρέψει να έχω υψηλή χολυστερόλη (όλες οι στιγνές δικτατορίες για το "δικό μας καλό" ξεκινούν άλλωστε) δεν έχω το παραμικρό πρόβλημα να μην του αναγνωρίσω το δικαίωμα να μετατρέψει μια πολη που είναι (και) δική μου σε ποδηλατοδρόμιο υιοθετώντας διάφορες όψιμες φονταμενταλιστικού τύπου ψευδοοικολογικές θεωρίες!
Φυσικά, όλα αυτά είναι ακρότητες: Ο άρθρογράφος, από ό,τι καταλαβαίνω, δεν λέει ότι το ποδήλατο είναι κάτι κακό, ή ότι δεν πρέπει να υπάρχει ή ότι δεν πρέπει να δημιουργήσουμε τις υποδομές γι' αυτό. Λέει ότι δεν μπορεί να θεωρηθεί ως η λύση. Πουθενά στον πλανήτη δεν συμβαίνει αυτό. Στο Άμστερνταμ υπάρχουν και άψογες συγκοινωνίες και άψογη υποδομή για τα αυτοκίνητα και δεν υπάρχουν απαγορεύσεις, φετφάδες και επιβολές. Κι όσο για την υπόθεση "Αλεξάνδρας", επιτρέψτε μου να έχω άλλη άποψη: Δεν βγαίνει αν εκεί που πηγαίνεις πρέπει να είσαι με κοστούμι, γραβάτα και χωρίς λεκέδες από ιδρώτα.
To πρόβλημα, εν κατακλείδι, δεν είναι το ποδήλατο. Είναι ο τρόπος χειρισμού της ιδέας από πολιτικά πρόσωπα και "οπαδούς" οι οποίοι συνειδητά ή ασυνείδητα μετατρέπουν μια σειρά τεχνοκρατικών αποφάσεων σε θέμα ιδεολογίας. Συνήθης κατάσταση στην Ελλάδα...

Anonymous said...

Καλό θα ήταν όταν μιλάμε για κάτι,να έχουμε μία στοιχειώδη γνώση,έστω μέσω internet του αντικειμένου....
Αρχικά όσον αφορά την πολιτική της Ευρωπαικής Ένωσης,σίγουρα η πράσινη βίβλος για την βιώσιμη ανάπτυξη και τα ευρωπαικά ISO θα χαρακτηρίζονταν ως ψευδοοικολογία και φονταμενταλισμός απο κάποιον που ή δεν έχει αυτιά να ακούει τι γίνεται στον κόσμο γύρω του,ή αρνείται να δεί οτι όλοι αυτοί οι κανονισμοί παραβλέπονται επιδεικτικά στην Χώρα του ΘΑ...
Κατά δεύτερον,όσον αφορά στην ευπρέπεια του ντυσίματος,υπάρχουν χίλια δύο gagdet-άκια τύπου βαλιτσούλα κτλ τα οποία χωρίς να προσθέτουν βάρος,σου λύνουν και αυτό το πρόβλημα,όσο για το μπάνιο,είναι ούτος ή άλλος απαραίτητο το πρωί είτε είσαι ποδηλάτης είτε οδηγός ΙΧ.για να μήν υποφέρουν οι γύρω σου :D
Το πρώινο μπάνιο μειώνει κατα πολύ τις περιπτώσεις εφίδρωσης,ακόμα και όταν πρόκειται για μεγάλες αποστάσεις...Δεν θα μπώ σε παραπάνω λεπτομέρειες γιατί μάλλον δεν σας ενδιαφέρουν..
Κατά τρίτον,όσον αφορά στα δικαιώματα ποδηλάτων και χοληστερίνης,στο μέν πρώτο φορολογούμαστε και οι δύο και άρα και οι δύο έχουμε τις ίδιες υποχρεώσεις αλλα και τα ΙΔΙΑ ΔΙΚΑIΩΜΑΤΑ,άρα ΑΠΑΙΤΩ όταν πληρώνω για δημόσιους δρόμους,πεζοδρόμια,ποδηλατόδρομους κτλ,αυτά να πληρούν τις προυποθέσεις για ΟΛΟΥΣ,στο δε δεύτερο,οι εισφορές σας στο ΙΚΑ,ΤΕΒΕ ή οποιοδήποτε ταμείο σας καλύπτει είναι δικό σας θέμα και μόνο,ποσώς με απασχολεί να σας πείσω όταν καλύπτεστε απο την δική σας εργασία και όχι απο τη δική μου.
Αν πάλι μου ισχυριστείτε ότι οι δρόμοι δεν φτάνουν,επίσης δεν είναι δικό μου πρόβλημα αν χωράνε τα ΙΧ,όποιος δεν χωράει,ας βρεί άλλον τρόπο μετακίνησης...χώρες που απολαμβάνουν της μεγαλύτερης ευημερίας είναι αυτές που τον πρώτο λόγο έχει η δημόσια εξυπηρέτηση και μετά η ατομική..Κατά συνέπεια,είστε λάθος στην αναφορά σας στο εξωτερικό όσον αφορά τις απαγορεύσεις,ΝΑΙ,υπάρχουν απαγορεύσεις στα ΙΧ σε ποσοστό 33-66% του Άμστερνtαμ [μη προσβάσιμες σε ΙΧ περιοχές],στην Ιαπωνία επιτρέπεται η αγορά ΙΧ ΜΟΝΟ εάν κατέχεις θέση παρκαρίσματος κοντά στο σπίτι σου και στη δουλειά σου,στο Βερολίνο είσαι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ πάντα να έχεις στο νού σου τον πεζό και τον ποδηλάτη ώς πιο αδύναμες κι ταυτόχρονα φιλικές στο περιβάλλον μορφές μετακίνησης και χίλιες δύο ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ που αν αναφέρω θα μακρυγορήσω...
ο Κύριος Δημητρέλης σαφώς δεν τίθεται απέναντι στην ίδεα του ποδηλάτου,την βρίσκει μη υλοποιήσημη εν μέρει,και εγώ βρέθηκα εδώ για να υπάρχει ένας εποικοδομητικός διάλογος με τις δύο όψεις του νομίσματος,όταν όμως κάποιος θεωρεί φασιστική τη νοοτροπία του να διεκδικώ/απαιτώ μέρος του οδοστρώματος το οποίο ΠΛΗΡΩΝΩ,τότε θα πρέπει να αναρωτηθεί βαθύτερα τι σημαίνει δικαίωμα Έλληνα φορολογούμενου...
Κλείνω υπενθυμίζοντας σας οτι για τα προβλήματα μίας χώρας δεν υπάρχει συλλογική ευθύνη που να μην ανάγεται σε ατομική,δεν δέχομαι να ακούω οτι η βενζίνη ακριβαίνει όταν ο δακτύλιος ισχύει για μισό μήνα και ο καθένας παίρνει το αμάξι όλο τον μήνα στηριζόμενος στην έλλειψη αστυνόμευσης,ας χρησιμοποιούσε ΜΜΜ τις μισές μέρες για να κάνει αποταμίευση,δεν δέχομαι τα αυτοκίνητα που δεν χωράνε να παρκάρουν στα πεζοδρόμια γιατί-πού αλλού να το βάλω?- [θα σου λεγα...]
δεν δέχομαι οτι η χώρα βουλιάζει λόγω των κυβερνόντων...Κάποιος τους ψήφισε,και κάποιος αντί να κάνει κάτι δραστικό για την πόλη που αγαπάει,γκρινιάζει οτι φταίνε οι κυβερνόντες,οι ανηφόρες,οι κυρίες που βγήκαν για ψώνια και προκαλούν κίνηση,τα φανάρια που είναι κακώς συγχρονισμένα,και χίλιες δύο κλάψες που εμείς οι ίδιοι δεν αντέχουμε αλλά ανεχόμαστε...

ΟΤΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ,ΤΟ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ...ΚΑΘΕ ΑΡΝΑΚΙ ΚΡΕΜΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΔΑΡΑΚΙ ΤΟΥ,Η ΠΟΛΗ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑ ΑΜΑΞΙΑ ΚΤΛ ΚΤΛ...Σε νια-νιά γλώσσα βασικές αρχές του μεταμοντερνισμού και όχι του φονταμενταλισμού όπως λάθος επελέγη για να περιγράψει την άυξηση των ποδηλάτων,την έγερση των πεζών και των ΑΜΕΑ,το ΔΙΚΑΙΩΜΑ μας να ζούμε σε μία πόλη όμορφη και όχι ένα τέρας γεμάτο 4x4 του κάθε 'καημενούλη' που -δικαίως-τον έγδαρε η εφορία..[εκτός αν πούλησε όλο το μαντρί για ένα τζίπ οπότε τόσα ξέρει τόσα κάνει:D]
σσ.τα όσα αναφέρω ανάγοντας τις θέσεις ομάδων ανθρώπων σε προσωπική άποψη και τρόπο ζωής,επιβεβαιώνονται απο επίσημα βιβλία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου των κύριων Αραβαντινού,Βλαστού κτλ.κτλ κτλ,Αν θεωρηθεί απο κάποιον όλη η πολιτική της Ευρωπαικής Ένωσης 'φονταμενταλιστική',τότε αυτός ο κάποιος μάλλον έχει κατέβει απο τον Άρη ή ζεί πολλάαα χρόνια πίσω..

σσ2.Οι χρήστες ποδηλάτων έχουν το δικαίωμα να κάνουν χρήση της δεξιάς λωρίδας του οδοστρώματος -και όχι της λεωφορειολωρίδας-και άρα η χρήση κόρνας απαγορεύεται απο τον Κ.Ο.Κ.,let alone που απαγορεύεται γενικώς μέσα στην πόλη καί άρα στην άκρη δεν κάνουμε για χάρη του καθενός που εν γνωρίζει τη νομοθεσία..Άσχετο αλλά μιάς και το θυμήθηκα,κύριε Anonymos...:)