Wednesday, February 18, 2009

Yποχρεωτικά τα συστήματα ελέγχου πίεσης ελαστικών


Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε πως όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται μετά το 2012 θα πρέπει να φέρουν σύστημα TPMS (Tire Pressure Monitoring System) διότι έκρινε πως αυτό βοηθά στην ασφαλή και οικονομική οδήγηση.
Η λάθος πίεση στα ελαστικά ενός αυτοκινήτου μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία ατυχήματος. Παράλληλα, ένα ελαστικό με πίεση χαμηλότερη της προβλεπόμενης μπορεί να αυξήσει τις εκπομπές CO2 λόγω της αυξημένης τριβής κύλισης που παρουσιάζει, η οποία έχει σαν αποτέλεσμα την αυξημένη κατανάλωση βενζίνης.
Οι λεπτομέρειες της επιβολής αυτής της νομοθεσίας θα αποφασιστούν μέσα στον Μάρτιο του τρέχοντος έτους.
Στις Η.Π.Α. τα συστήματα TPMS έχουν γίνει υποχρεωτικά στ' αυτοκίνητα από το 2008 και ο νόμος προβλέπει ως μέγιστη απόκλιση από την προβλεπόμενη πίεση, πτώση 25%. Στην Ευρώπη αυτό το ποσοστό θεωρείται πολύ υψηλό, λόγω των υψηλότερων ταχυτήτων που αναπτύσσονται στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους (όπως π.χ. στις γερμανικές άουτομπαν). Η αποδεκτή απόκλιση της πίεσης που αναμένεται να υιοθετηθεί στην ευρωπαίκή νομοθεσία δεν θα ξεπερνά το 13%-14% (δηλ. 0,2-0,3 bar).
Ωστόσο, η δυνατότητα ενός τέτοιου συστήματος να ανιχνεύει αυτές τις μεταβολές στην πίεση ενός ελαστικού θεωρείται θεμελιώδους σημασίας.
Κατά μέσο όρο, τα ελαστικά ενός αυτοκινήτου χάνουν περίπου 0,2 bar ανά τρίμηνο απλώς από την διάχυση των μορίων του αέρα μέσα από τους πόρους του ελαστικού ή από μικρές απώλειες της βαλβίδας. Η κατασκευάστρια εταιρία ελαστικών Continental παρουσίασε μια έρευνα σύμφωνα με την οποία το 64% των αυτοκινήτων στην Ευρώπη κινούνται με πεσμένη πίεση στα ελαστικά τους. Σύμφωνα με στατιστικές της γερμανικής ADΑC, 1.233 από τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στη Γερμανία το 2005 σχετίζονταν άμεσα με αστοχία των ελαστικών. Αντίστοιχες έρευνες στη Γαλλία κατέδειξαν πως στο 9% των θανατηφόρων τροχαίων ενεπλάκησαν αυτοκίνητα με χαμηλή πίεση στα ελαστικά τους. Πάντως, η ασφάλεια δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο η Ε.Ε. εισηγείται τη χρήση των συστημάτων αυτών. Όπως προαναφέραμε, η σωστή πίεση των ελαστικών συμβάλλει και στη μείωση της κατανάλωσης, άρα και των εκπομπών CO2 .
Εντούτοις, κάποιοι κατασκευαστές αυτοκινήτων παραμένουν δύσπιστοι σχετικά με την αξιοπιστία αυτών των συστημάτων. “Αρκετά από αυτά δεν είναι αρκούντως ακριβή και γι' αυτό εξακολουθούμε να ψάχνουμε για τα καλύτερα συστήματα TPMS.”, δήλωσε ο κ. Χανς Ντέμαντ, διευθυντής της Opel.


Είναι γεγονός πως παρόλο που αυτά τα συστήματα είναι στην αγορά εδώ και κάμποσα χρόνια, η καθολική υιοθέτησή τους καθυστερεί. Πέρα από το πρόβλημα της μερικής τους αναξιοπιστίας, οι υποψήφιοι αγοραστές απεδείχθησαν απρόθυμοι να επωμιστούν το επιπλέον κόστος για ένα ακόμα “γκάτζετ” στο αυτοκίνητό τους. Επίσης, υπάρχει κι ένας σχετικός ανταγωνισμός ανάμεσα στους δύο τύπους TPMS που υπάρχουν στην αγορά ως προς το ποιο είναι καλύτερο. Ο πρώτος τύπος είναι τα έμεσα συστήματα (indirect) τα οποία αντιλαμβάνονται την μεταβολή της πίεσης του ελαστικού αναλύοντας στοιχεία που λαμβάνουν από τους αισθητήρες άλλων συστημάτων που είναι ήδη εγκατεστημένα στο αυτοκίνητο. Π.χ. Μέσω των αισθητήρων του ABS και ESP που μετρούν την περιστροφή των τροχών, το TPMS αντιλαμβάνεται την πτώση της πίεσης, από την μείωση της περιμέτρου του ελαστικού και την αύξηση των κραδασμών. Τα συστήματα άμεσης λειτουργίας (direct) περιλαμβάνουν έναν αισθητήρα ή ένα μικροτσίπ τοποθετημένο πάνω στην εσωτερική επιφάνεια του ελαστικού ή πάνω στην αντίστοιχη επιφάνεια της ζάντας. Ο αισθητήρας μεταδίδει ασύρματα τα στοιχεία του σε ένα όργανο στο ταμπλό. Η Continental πιστεύει πως στο μέλλον τα άμεσα συστήματα είναι αυτά που θα επικρατήσουν διότι οι ξεχωριστοί αισθητήρες που διαθέτουν είναι πιο ακριβείς και αξιόπιστοι.
Αυτό που έχει σημασία είναι πως το κόστος του προϊόντος αυτού επιβαρύνει την τελική τιμή του αυτοκινήτου κατά 300 € με 600 €, ανάλογα με την κατηγορία του αυτοκινήτου και την τιμολογιακή πολιτική της κατασκευάστριας εταιρίας. Το δυσάρεστο είναι πως από το 2012 ο υποψήφιος αγοραστής δεν θα έχει την επιλογή της προσθήκης ή όχι του TPMS στον εξοπλισμό του αυτοκινήτου του, αφού αυτό θα είναι υποχρεωτικό. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι μέχρι τότε τα συστήματα αυτά θα είναι 100% ακριβή και αξιόπιστα...


No comments: